Ancient Astronauts - Paleo SETI - Alternative Archeology

Kdo jsou Dogoni? Rozhovor s Lairdem Scrantonem

03.11.2012 04:04

 

 

 

“ Každá kultura, kterou jsem studoval a která otevřeně sdílí to, čemu říkám značkové aspekty této stejné kosmologie to chápe jako instruovaný civilizační plán, který spojují s dobře informovanými učiteli. Někteří vysloveně tvrdí, že tito učitelé nebyli lidé. Mnoho z nich - jako pradávní Egypťané - tvrdí, že obdrželi svůj systém písma, zemědělství a metalurgických dovedností od svých bohů.”

 

 

 

Laird Scranton je nezávislý softwarový inženýr z Albany, New York. Je autorem několika knih a článků o africké a egyptské mytologii a jazyce. Zde je krátký rozhovor, který poskytl internetovému magazínu boingboing.net na téma afrických Dogonů...

 

 

Avi Solomon: Kdo jsou Dogoni?

 

Laird Scranton: Dogoni jsou současný africký kmen v Mali, který uchovává zajímavé pradávné tradice. Ve skutečnosti můžeme jejich kulturu považovat za jakousi křižovatku několika důležitých prehistorických tradic. Jen několik příkladů, používají pokrývky hlavy a modlitební přehozy, provádějí obřízku, oslavují židovské svátky jako pradávní židé, dodržují stejný kalendář a zakládají své vesnice a okrsky ve dvojicích nazývaných “horní” a “dolní”, stejně jako pradávní Egypťané, a uchovávají detailní kosmologii, která velice připomíná budhizmus, jen je vyjadřována pomocí egyptských termínů.

 

Avi: Proč jste se začal o Dogony zajímat?

 

Laird: Prvně jsem se setkal s referencemi o Dogonech v knize Jerome Clarka “ Unexplained “, která popisuje mimo jiné záhadu jak byli Dogoni - bez pomoci moderních teleskopů - schopni obdržet speciální astronomické znalosti.

 

Avi: Jak Dogoni zpracovávají a vyjadřují svoje znalosti?

 

Laird: Dogoni nemají původní psaný jazyk a očividně předávali svoje znalosti z generace na generaci ústní formou, za asistence komplexního systému symbolů a nákresů, počínajícího velkou rituální stavbou nazývanou granary. Přestože náboženství Dogonů je tajné a ezoterické, tedy jen zasvěceným je umožněno se učit tyto tradice, je otevřeno komukoliv ( muži, ženě, příslušníku kmene, i cizincům ), kdo upřímně chce následovat toto učení. Dogonský kněží musí popravdě odpovídat na všechny otázky, které vyhovují statusu zasvěceného, a musí mlčet ( nebo lhát, pokud to je nutné ) na otázky, které jsou považovány “mimo kontext”.

 

Avi: Jaký je význam kosmologických mýtů Dogonů?

 

Laird: Dogoni chápou svoje mýty jako instruovaný civilizační plán pro lidstvo a také jako srozumitelný popis procesů stvoření - jak kosmologického, tak biologického. Tyto mýty začínají tím, co jsou v podstatě “krbové příběhy”, které popisují pomocí běžných termínů jak vznikly hvězdy a planety a zahrnují mnoho typických témat a příběhů klasické mytologie, jako je například řecká představa ukradení ohně bohům. Nicméně, další úroveň mýtů a symboliky je důvěrně propojena s civilizačními dovednostmi jako je tkaní, zemědělství, metalurgie a další. Každá denní činnost života Dogona je spjata s kosmologickou symbolikou a proto každodenní aktivity utvrzují to, co se člen kmene učí o procesech stvoření.

 

Avi: Jak Dogoni ví, že hvězda Sirius má souputníka a jeho přesnou délku orbitu?

 

Laird: Vysvětlení dogonských kněží je, že se to naučili od uctívaných předků, nebo učitelů, kteří byly daleko více znalí a schopní, než Dogoni.

 

Avi: Mohly být tyto znalosti předány Dogonům návštěvníky ze západního světa?

 

Laird: Někdo tak může argumentovat, ale můj názor je, že tato teorie má několik důležitých komplikací. Zaprvé, kosmologie Dogonů a jejich koncepty v souvislosti s hvězdou Sirius jsou podávány za použití pradavných egyptských slov. Například, velký dogonský festival Sirius - nazývaný Sigi - je sporně egyptské slovo skhai znamenající “ slavit festival “. Ve skutečnosti se snažím  ve svých knihách vystopovat skoro každý důležitý kosmologický termín Dogonů k jejich protějšku v dávném Egyptě. Navíc, tato slova mají většinou minimálně dva významy, jejichž podobná forma existovala v pradávném Egyptě. Takže první obtíž je v nalezení zdroje v západním světě, který by důvěryhodně předal tuto informaci Dogonům za použití starých egyptských slov. Navíc, mnoho těchto stejných slov existuje i v jazycích jiných afrických kmenů, takže bychom museli navíc vysvětlit jak byla adaptována v těchto jazycích.

 

Avi: Přelstili Dogoni Marcela Griaula? Nebo si Griaule dogonskou mytologii vymyslel?

 

Laird: Marcel Griaule byl ve svém čase uznávaný francouzský antropolog. Studoval se svým týmem Dogony skoro třicet let. Charakterizoval náboženství Dogonů jako velice přísně střeženou tradici. V roce 1975 se stali Dogoni kontroverzní, když Robert Temple zveřejnil, že znalosti o hvězdě Sirius mohou být důkazem mimozemského kontaktu. V osmdesátých letech uskutečnil belgický antropolog Walter Van Beek krátkou studii Dogonů, která nepotvrdila žádné důkazy tradic o kterých mluvil Griaule. Na základě toho Van Beek - narozdíl od přiznání, že se mu nepodařilo důkladně proniknout do posvátných tradic - usoudil, že ochotní dogonští kněží vytvořili kosmologii, aby uspokojili otázky Griaulea. Van Beek také vyvodil závěr, že dogonská granary je forma známá jen francouzskému antropologovi.

V roce 2007 - padesát let po smrti Griaulea - se moje dcera vrátila z návštěvy Indie a byla rozrušena, když viděla rituální struktury nazývané stúpa a které podle ní připomínaly mojí dogonskou granary. Zaměřil jsem se na tento problém a brzy jsem objevil, že kosmologická symbolika budhistické stúpy se shoduje se symbolikou popisovanou Griaulem v souvislosti s dogonskou granary. Ve skutečnosti se o Dogonech ví, že migrovali do své současné lokality ze severní Afriky, která byla domovem pradávného budhismu. Jinými slovy, aby měl profesor Van Beek pravdu, museli bychom věřit, že dogonští kněží byli schopni založit běžný budhismus. Podobně, forma granary, o které Van Beek tvrdí, že ji znal jen Griaule, byla ve skutečnosti známá velké populaci v Indii a Asii.

 

Avi: Jak se podobá dogonská granary budhistické stúpě?

 

Laird: Každá z nich reprezentuje Velkou mnemotechniku jejich vlastních kosmologií - strukturu, jejíž plán obnovuje klíčové tvary, které se vztahují k procesům stvoření a k získávání civilizačních dovedností. Obě jsou založeny na stejném základním plánu, vyvolávají stejné geometrické tvary ve stejné sekvenci a k těmto tvarům přiřazují stejnou symboliku. Obě jsou napojeny na detailní kosmologie, které definují procesy biologického a vesmírného stvoření, založené na stejných symbolech a konceptech.

 

Avi: Můžete dát nějaké důležité příklady spojitostí mezi egyptskými slovy a slovy Dogonů?

 

Laird: Každý klíčový termín dogonské kosmologie je chápán jako balíček, který obsahuje: 1) svou výslovnost, 2) minimálně dva - logicky nesouvisející - významy, jakože nemůžete rozumně odhadnout druhý význam jen na základě toho prvního, 3) návazný kosmologický nákres, 4) vztah k určité etapě stvoření a/nebo mytologický charakter v kosmologii. Když navrhuji korelace mezi dogonskými a egyptskými slovy, je můj záměr vždy demonstrovat příbuznosti mezi jednotlivými elementy těchto “balíčků”. Při vytváření těchto odpovídajících sad jsem si uvědomil, že ty nejvíce věrohodné jsou ve vztahu k Egyptskému Slovníku Hieroglyfů Wallise Budge a ne k německému Worterbuchu, který je preferován moderními egyptology. Je rozšířené, že slovník W. Budge je zastaralý a často nevěrohodný - někteří egyptologové zacházejí až tak daleko tvrzením, že Budge skoro neuměl číst egyptské hieroglyfy. Nicméně, uvědomil jsem si, že by bylo nerozumné se domnívat, že Budge se zásadně mýlil v egyptských slovech a přesto byl nějak schopen se shodovat s Dogony. Takže nabízím celek navzájem propojených dogonských slov jako nový důkaz toho, že Budge musel mít do určité míry pravdu ve svém pochopení egyptských slov a kosmologie. Ve svých knihách popisuji detailně různé vztahy mezi dogonskými a egyptskými slovy. Příklady zahrnují také jméno dogonského mytologického charakteru Ogo, který hraje roli “světla” v dogonských mýtech o stvoření a jméno egyptského boha světla Aakhu. Dogonský výraz pro atom je po, zatímco egyptský termín pro hmotu, masu, substanci je pau. Komponentům po jsou přiřazována slova jako sene a sene bennu, která jsou zřejmě protějškem egyptských slov sen a sennu. Dogonský termín bummo je příbuzný egyptskému spojení bu maa, a termín nu v dogonštině i egypštině má reference k vodě. Jméno dogonského boha stvoření Amma je běžně přiřazováno ke jménu Amen v jazycích různých afrických kmenů. Dogonské slovo nummo je pravděpodobně variantou egyptské fráze nu maa

Pokusil jsem se provázat každý klíčový termín dogonské kosmologie s egyptským protějškem a podpořit tyto korelace dalšími důkazy - jako jsou vztahy k běžným kresleným tvarům, vztahy mezi souvisejícími mytologickými charaktery, vzájemné pozice v celkové kosmologii a tak dále...

 

Avi: Jaké jsou dogonské paralely k židovství?

 

Laird: Zmínil jsem, že Dogoni si oblékají pokrývky hlavy a rituální přehozy, provádějí obřízku dětí atd. Mají také tradice rodin svých předků podobných židovským kmenům - jeden se nazývá Lebe ( podobné židovskému Levi ) a kasty kněží nazývaných Hogon ( podobné židovskému Cohen ). Tradiční symbolika židovského oltáře a chuppy jsou podobné dogonské granary a budhistické stúpě. Mnoho egyptských kosmologických slov jsou také hebrejská slova - například, skhet je definován jako chatrč z klacků a větví, podobné jako sukkah. Budge často používá hebrejská slova jako základ pro porovnání výslovnosti a významu egyptských hieroglyfických slov a dogonské termíny tato srovnání potvrzují. Na začátku mých studií to byly právě očividné podobnosti mezi symboly, slovy, koncepty a rituály Dogonů a těmi židovskými, což mě přesvědčilo, že Dogoni jsou důležitým subjektem ke studiu.

 

Avi: Jaké širší závěry o vývoji civilizace můžete na základě Vašeho porovnávacího výzkumu zmínit? 

 

Laird: Každá kultura, kterou jsem studoval a která otevřeně sdílí to, čemu říkám “značkové aspekty” této stejné kosmologie to chápe jako instruovaný civilizační plán, který spojují s dobře informovanými učiteli. Někteří vysloveně tvrdí, že tito učitelé nebyli lidé. Mnoho z nich - jako pradávní Egypťané - tvrdí, že obdrželi svůj systém písma, zemědělství a metalurgických dovedností od svých “ bohů “. Zdá se, že někdy před rokem 3400 PNL existovala globální “mírová jednotka”, která se snažila pozvednout lidstvo z úrovně lovců do více civilizovaného stádia. Z této perspektivy by bylo mnoho nápadných podobností, které vidíme globálně v pradávných mýtech a symbolice, pozůstatkem sdíleného systému výchovy. Přestože mnoho lidí argumentuje, že kultury podobných schopností a s přístupem k podobnému prostředí a materiálům se přirozeně dokážou vyvinout do podobné formy, ale podle mého názoru tyto argumenty vzbuzují otázku často velmi komplexní symboliky, která se běžně vztahuje k těmto formám. Například, čtyři strany pyramidální dogonské granary jsou asociovány se čtyřmi stejnými hvězdami jako pyramidy v Americe, které se používaly k regulování zemědělských cyklů. Obě kultury počaly z těchto pyramid jako žena ležící na zádech. Možná více důležitá je poznámka, potvrzená z kultury na kulturu, že tento systém byl někým představen. Jedním z cílů mého studia byla snaha zviditelnit pomocí porovnání některé velice smysluplné aspekty tohoto očividného plánu.

 

Avi: Jaká je situace Dogonů v dnešní době?

 

Laird: Dogoni v dnešní době reprezentují zhruba 300 000 jedinců a potýkají se s mnoha starostmi, které přináší kontakt s moderní civilizací a technologií. Turistika vytvořila nový obor a nabízí prostor pro jejich zajímavé tradiční umění. Naštěstí jejich nehostinná lokalita v horké a odlehlé poušti pomáhá udržovat jejich nezávislou identitu. Můžeme jen doufat, že kultura, která si úspěšně udržela svou stabilitu během 3000 let v Egyptě a zřejmě dalších 2000 ve formě Dogonů přežije pod nátlakem mnoha moderních vlivů.

 

Zdroj: boingboing.net

Foto a překlad: Michael M.Faitl

 

 

Astronauti.cz 2010 - 2013 © Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode