Ancient Astronauts - Paleo SETI - Alternative Archeology

Akustika starých chrámů

03.01.2011 23:23

 Archeologové tvrdí, že pradávní obyvatelé Ameriky mohli již staletí před existencí prvního reproduktoru a subwooferu použít své budovy jako zesilovače a rušiče k ovlivnění obecenstva, ať už úmyslně, nebo ne. 

 

Například chrámy v Palenque v centrálním Mexiku mohly vytvořit jakýsi “ unplugged “ veřejný systém, který vysílal zvukový signál na velké vzdálenosti, tvrdí tým archeologů pod vedením Francisci Zalaquett z Universidad Nacional Autónoma de Mexico. Její tým nedávno objevil, že severní skupina chrámů a nádvoří v Palenque, postavená zhruba v roce 600 př.n.l. , je velice efektivní v zesilování lidského hlasu a také zvuků, které by mohly být vyprodukovány hudebními nástroji, jež se na místě našli. Mayové vyrobili mnoho druhů hudebních nástrojů, včetně chrastících dýní naplněných semínky, nebo kameny, želví krunýře na které se hrálo parohy z jelena a také píšťalky, okaríny, upravené mořské skořápky a další instrumenty, řekla Zalaquettová, která prezentovala současné nálezy na setkání Acoustical Society of America v Cancúnu. Kněží a hudebníci mohli stát na vrchu těchto chrámů, nebo ve speciálních místnostech, které stále existují, a vysílali zvuky přes nádvoří. Mayové byli známí tím, že pořádali veřejné obřady k uctění obsazení trůnu, narozenin šlechticů a k oslavě válečných vítězství, ale také k uctívání bohů. “ Zesilovače “ mohly být budovy samotné a jejich akustika mohla být cíleně ovlivněna aplikací nejrůznějších druhů omítky. Měření na některých budovách stále obsahujících omítku napovídají, že ta mohla měnit pohlcování a odrážení  zvuků. “ Myslíme, že existovala úmyslná snaha stavitelů upravovat svoji architekturu pro akustické účely “, řekla Zalaquettová v emailu. Tým vědců zjistil pomocí moderních zvukových instrumentů a 3D počítačového modelu naleziště, že zvuk vyprodukovaný na vrcholku chrámu Northern Group byl zřetelně slyšet na vzálenost fotbalového hřiště ( zhruba 100 metrů ).

 

Bludiště ovlivňující mysl?

 

Další tým vědců dodává, že Mayové nebyli jedinou kulturou, která používala architekturu k manipulaci zvuku. Například v peruánských Andách leží podzemní kamenné bludiště, které mohlo být vytvořeno k zesílení zvuku, ale zároveň k desorientaci vědomí. Pod 3000 let starým obřadním místem Chavín de Huántar leží zhruba půl míle dlouhý komplex podzemních místností a zatočených pasáží, které jsou vzájemně propojeny vzduchovými šachtami. Když byly prováděny vykopávky v tomto Gallery of the Labyrinths, výzkumníci zjistili, že prostory hrály podivné triky s lidským hlasem a se zvuky instrumentů nalezených na místě, včetně trumpet z mořských ulit, které vytvářely zvířecí řev. “ Když uvnitř chodíte a mluvíte, slyšíte jak se váš hlas mění “, řekl archeolog John Rick, který též prezentoval výsledky práce svého týmu na konferenci. “ Nemusíte provádět akademický průzkum, aby jste věděli, že se tu něco děje “. Rickův tým například objevil, že některé místnosti a jejich propojené prostory násobí ozvěnu a odrážejí ji zpět tak rychle, že máte pocit, jakoby zvuk přicházel ze všech stran najednou. “ Zvuk se odráží velice rychle od různých povrchů kamene, což je velice neobvyklé “, dodává členka týmu Miriam Kolar. Tento efekt a složitý půdorys může být velice matoucí a rušivý, že tým spekuluje s myšlenkou, že labyrint byl takto úmyslně postaven, aby zmátl lidi unvitř. Na základě nálezů v Chavínu je též možné, že mohlo být použito psychoaktivních drog k umocnění efektu. Kamenné sochy například znázorňují lidi v labyrintu, kteří se mění ve zvířecí bohy za pomoci drog a podle nákresů nalezených na artefaktech z místa se předpokládá, že byl použit psychoaktivní kaktus San Pedro. Rick řekl, že tato rostlina je hojná v oblasti a je dodnes používána k šamanským rituálům. Drtící kameny a tubusy z kostí mohly být též použity k výrobě drog. Tým odhaduje, že tato druhá technika moha být používána k vdechování práškových dávek. Na základě těchto a jiných stop se tým domnívá, že labyrint byl používán jako součást zasvěcovacího rituálu do náboženství Chavínu. “ Vyvolení z celé oblasti centrálních And mohli přicházet do Chavínu, aby obdrželi symboly a potvrzení, které umožní vstup do kultu Chavínu “, řekl Rick. Ve snaze obnovit efekty v Chavínu, tým vytvořil 3D akustické počítačové modely labyrintu. “ Protože neexistují záznamy, které by nám řekli co zde lidé provozovali, doufáme, že nám tyto modely pomohou provést experimenty “, řekla Kolarová. “ Například, co se stane, když bude v bludišti padesát lidí zpívat? A jak hlasité to může být? Můžeme testovat všechny otázky pomocí těchto modelů “.

 

Náhodná akustika?

 

Archeolog Chris Scarre řekl, že myšlenka, že Mayové a další kultury používali architekturu k vytváření akustických efektů, není nic překvapujícího. Vždyť chrámy a nádvoří byly často pódiem pro velkolepé obřady. “ To je zkrátka svět, ve kterém se takové věci odehrávají “, řekl Scarre z univerzity v Durham v Anglii, který není součástí žádného z projektů. “ Když v takovém kontextu můžete vytvořit záhadný zvuk, který zní jak z jiného světa, tak potom jste vytvořili velmi vlivnou a silnou součást obřadu.” Není známé jestli stavitelé z Palenque a Chavínu použili akustického designu záměrně, ale možná to není důležité, řekl Scarre. Odůvodňuje to tím, že lidé nemuseli rozumět jak efekt vzniknul, aby ho používali. “ Možná, že začali stavět své budovy tradičním způsobem a ty potom náhodou produkovaly takové efekty “, řekl Scarre.

Zdroj: National Geographic News

Překlad: Michael M. Faitl

Foto: wikipedia 

Astronauti.cz 2010 - 2013 © Všechna práva vyhrazena.

Tvorba www stránek zdarmaWebnode